Regulamin

Spis treści na tej stronie:

Regulamin świadczenia usług medycznych przez:


CENTRUM MEDYCZNE ASTRAMED sp. z o.o. KRS: 0001022246, REGON: 524587005, NIP: 5252945694, zwane dalej Centrum

REGULAMIN ORGANIZACYJNY

 § 1.

Postanowienia ogólne

1. Regulamin organizacyjny został ustalony na podstawie art. 24 w zw. z art. 23 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o działalności leczniczej (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r., poz. 991 z późn. zm.).

2. Regulamin określa sposób i warunki udzielania świadczeń zdrowotnych przez podmiot leczniczy działający pod firmą AstraMed Centrum Medyczne dalej jako Centrum Medyczne

3. Regulamin obowiązuje wszystkich pracowników Centrum Medycznego, a także osoby wykonujące świadczenia zdrowotne na rzecz Centrum Medycznego na podstawie umów cywilnoprawnych, pacjentów Centrum Medycznego, osoby odwiedzające oraz inne osoby przebywające na terenie zakładu leczniczego Centrum Medycznego w związku z procesem udzielania świadczeń zdrowotnych. 

§ 2.

Cele i zadania

1. Celem działalności Centrum Medycznego jest udzielanie świadczeń zdrowotnych
z zakresu:

   1) HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne 07 Choroby wewnętrzne

   2) HC.1.3.3 Leczenie ambulatoryjne specjalistyczne 58 Neurologia dziecięca

   3) HC.1.3.9 Pozostała opieka ambulatoryjna  108 Psychologia kliniczna

2. Zadaniami Centrum Medycznego są:

   1) udzielanie świadczeń zdrowotnych zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta, a także zgodnie z zasadami etyki oraz powszechnie obowiązującymi przepisami prawa;

   2) promocja zdrowia oraz edukacja zdrowotna pacjentów;

   3) udział w kształceniu osób przygotowujących się do wykonywania zawodów medycznych oraz osób wykonujących zawody medyczne poprzez prowadzenie stażów kierunkowych i podyplomowych oraz szkoleń specjalistycznych;

   4) wykonywanie innych zadań Centrum Medycznego w zakresie wynikającym z powszechnie obowiązujących przepisów prawa. 

§ 3.

Struktura organizacyjna

1.Astramed wykonuje działalność leczniczą za pomocą zakładu leczniczego Centrum Medyczne ASTRAMED.

2. W ramach zakładu leczniczego, o którym mowa w ust. 1, funkcjonuję:

   1) jednostka organizacyjna – AstraMed Centrum Medyczne” 

§ 4.

Rodzaj  i zakres udzielanych świadczeń zdrowotnych

1. Centrum Medyczne prowadzi działalność leczniczą w rodzaju ambulatoryjne świadczenia zdrowotne.

2. Centrum Medyczne udziela ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych z zakresu interny, neurologii dziecięcej,  psychologii, obejmujących:

    1) udzielanie konsultacji lekarskich;

    2) wydawanie orzeczeń lekarskich i zaświadczeń dotyczących stanu zdrowia pacjentów;

    3) wystawianie recept;

    4) promocja zdrowia i edukacja zdrowotna pacjentów

    5) profilaktyka i szczepienia ochronne. 

§ 5.

Miejsce i przebieg udzielania świadczeń zdrowotnych

1. Świadczenia zdrowotne są udzielane w zakładzie leczniczym przy ul. Wolska 64, 01-134 Warszawa

2. Świadczenia zdrowotne udzielane są w godzinach od 8.00 do 21.00. Przyjęcia pacjentów odbywają się w dni powszednie  oraz soboty w terminach uzgodnionych z pacjentem  lub jego przedstawicielem ustawowym w sposób określony w ust. 5. W szczególnie uzasadnionych przypadkach Kierownik Medyczny lub Lekarz Dyżurny może podjąć decyzję o przyjęciu pacjenta w innych godzinach, po uprzednim uzgodnieniu terminu przyjęcia z pacjentem lub jego  przedstawicielem ustawowym lub faktycznym.

3. Rejestracja pacjentów odbywa się osobiście lub telefonicznie (nr tel. 513 789 555) W trakcie rejestracji pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy obowiązany jest okazać dowód tożsamość, podać numer PESEL oraz zaakceptować postanowienia niniejszego Regulaminu.

4. Płatność za udzielone świadczenia następuje z góry przed udzieleniem świadczenia. W przypadku, gdy w trakcie udzielania świadczenia powstanie konieczność udzielenia świadczeń dodatkowych, pacjent zostanie poinformowany o takiej konieczności, jak również o wysokości kosztów udzielenia świadczeń dodatkowych. Zapłata za świadczenia dodatkowe następuje po ich udzieleniu, nie później jednak niż w dniu wizyty.

5. Centrum Medyczne akceptuje następujące formy płatności:

1) gotówka;

2) przelew bankowy;

3) karta kredytowa/płatnicza.

6. Przed przystąpieniem do udzielania świadczeń Pacjent zobowiązany  jest udzielić personelowi udzielającemu świadczeń wszelkich informacji i wyjaśnień, jakie będą niezbędne dla zapewnienia należytej realizacji świadczeń zdrowotnych, w tym w szczególności okazać posiadaną dokumentację medyczną wraz z wynikami badań.

7. Warunkami udzielenia świadczeń zdrowotnych są:

        a. rejestracja wizyty zgodnie z postanowieniami Regulaminu,

        b. dokonanie zapłaty za świadczenia,

        c. wyrażenie przez Pacjenta świadomej zgody na udzielanie świadczeń zdrowotnych,

        d. udzielenie przez Pacjenta informacji, o których mowa w ust. 6;

        e. pozytywnej kwalifikacji Pacjenta. 

§ 6.

Dostępność świadczeń zdrowotnych

1. Centrum Medyczne organizuje świadczenia zdrowotne w sposób zapewniający pacjentom możliwie najlepszą dostępność i najdogodniejszą formę korzystania ze świadczeń.

2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom za odpłatnością, w oparciu o obowiązujący w dacie udzielenia świadczenia cennik ustalony przez Kierownika i stanowiący załącznik nr 1 do Regulaminu.

3. Centrum Medyczne zastrzega sobie prawo do odmowy przyjęcia Pacjenta lub zaprzestania dalszego udzielania świadczeń zdrowotnych w następujących przypadkach:

1) zgodnie z art. 38/39 Ustawy z dnia 5 grudnia 1996 o zawodach lekarza i lekarza dentysty oraz art. 7 Kodeksu Etyki Lekarskiej, lekarz może nie podjąć lub odstąpić od leczenia pacjenta, o ile nie zachodzi przypadek, gdy zwłoka w jego udzieleniu mogłaby spowodować niebezpieczeństwo utraty życia, ciężkiego uszkodzenia ciała lub ciężkiego rozstroju zdrowia;

2)  w przypadku niespełnienia warunków określonych w § 5 ust. 7;

3) w przypadku naruszenia przez pacjenta, jego przedstawiciela ustawowego lub inne osoby towarzyszące pacjentowi obowiązków oraz zakazów określonych w § 9 ust. 4 i 5 Regulaminu. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik Medyczny lub jego zastępca albo inna osoba upoważniona przez Kierownika Medycznego;

4)  w innych przypadkach, gdy udzielenie świadczeń zdrowotnych jest niemożliwe z przyczyn niezależnych od Centrum Medycznego. 

§ 7.

Jakość świadczeń zdrowotnych

1. Świadczenia zdrowotne w Centrum Medycznym są wykonywane przez personel posiadający odpowiednie kwalifikacje i uprawnienia określone w odrębnych przepisach.

2. Świadczenia zdrowotne udzielane są pacjentom z należytą starannością, zgodnie z aktualną wiedzą medyczną, poszanowaniem praw pacjenta oraz w warunkach odpowiadających obowiązującym w tym zakresie wymaganiom fachowym i sanitarnym.

3. Osoby udzielające pacjentom świadczeń zdrowotnych kierują się zasadami etyki zawodowej określonymi przez właściwe samorządy zawodów medycznych.

 § 8.

Dokumentacja medyczna

1. Centrum Medyczne prowadzi, przechowuje i udostępnia dokumentację medyczną na zasadach określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz przepisach wykonawczych.

2. Centrum Medyczne zapewnia ochronę danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej. Dokumentacja medyczna przechowywana jest przez okres przewidziany w przepisach prawa powszechnie obowiązującego.

3. Pacjent ma prawo do dostępu do swojej dokumentacji medycznej dotyczącej stanu zdrowia oraz udzielonych mu świadczeń zdrowotnych. Może być ona również udostępniona jego przedstawicielowi ustawowemu oraz osobie upoważnionej przez pacjenta. Udostępnienie dokumentacji medycznej następuje na żądanie osoby uprawnionej. Wniosek o udostępnienie dokumentacji medycznej może mieć formę ustną, pisemną lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

4. Centrum Medyczne udostępnia dokumentację medyczną z zachowaniem jej integralności, poufności oraz autentyczności, bez zbędnej zwłoki, maksymalnie w terminie do 7 dni roboczych licząc od daty złożenia wniosku. Dokumentacja medyczna może być udostępniana w formie wyciągu, odpisu, kopii, wydruku, za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej, na informatycznym nośniku danych  oraz do wglądu. Udostępnienie dokumentacji do wglądu w miejscu udzielanie świadczeń zdrowotnych następuje po uprzednim uzgodnieniu terminu.

5. W przypadku, gdy dokumentacja medyczna jest udostępniana w formie wydruku, osoba upoważniona przez podmiot potwierdza jego zgodność z dokumentacją i opatruje swoim oznaczeniem zawierającym imię, nazwisko, stanowisko i podpis. Wydruk sporządza się w sposób umożliwiający identyfikację osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych. 

6. W przypadku udostępnienia dokumentacji medycznej w postaci papierowej pozostawia się kopię lub pełny odpis wydanej dokumentacji medycznej.

7.  Placówka medyczna prowadzi  na bieżąco Wykaz  Udostępnionej  Dokumentacji Medycznej.

8. Za  udostępnienie dokumentacji medycznej placówka medyczna nie pobiera opłaty. 

§ 9.

Prawa i obowiązki pacjenta

1. Świadczenia zdrowotne udzielane są z poszanowaniem praw pacjenta określonych w ustawie z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a także w przepisach odrębnych.

2. Pacjent, który uważa, że jego prawa zostały naruszone w trakcie korzystania ze świadczeń zdrowotnych, ma prawo do złożenia ustnej lub pisemnej skargi do Kierownika Medycznego lub osoby go zastępującej. Centrum Medyczne prowadzi wewnętrzny Rejestr Skarg celem nadzoru i poprawy jakości świadczeń zdrowotnych.

3. Informacje o prawach pacjenta oraz informacje kontaktowe do Rzecznika Praw Pacjenta są udostępnione pacjentom w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w formie pisemnej, w miejscu ogólnodostępnym oraz na stronie internetowej Centrum Medycznego.

4.Pacjent ma obowiązek:

1) przestrzegania postanowień Regulaminu;

2) przestrzegania zasad higieny osobistej;

3) przestrzegania praw innych pacjentów;

4) szanowania mienia Centrum Medycznego.

5. Na terenie zakładu leczniczego zabronione jest:

1) spożywanie alkoholu;

2) palenie tytoniu, w tym e-papierosów;

3) wprowadzanie zwierząt;

4) akwizycja i prowadzenie działalności zarobkowej. 

§ 10

Kierownictwo Centrum Medycznego

1. Działalnością Centrum Medycznego, kieruje kierownik Centrum Medycznego („Kierownik”).

2. Kierownik prowadzi sprawy Centrum Medycznego i reprezentuje go na zewnątrz oraz realizuje inne obowiązki wynikające z powszechnie obowiązujących przepisów prawa.

3. Kierownik może powołać zastępców do kierowania poszczególnymi jednostkami lub komórkami organizacyjnymi lub kierowania sprawami określonego rodzaju. W tym celu Kierownik może w szczególności udzielać swoim zastępcom niezbędnych pełnomocnictw lub upoważnień.

4. Kierownik może powierzyć wyznaczonej osobie obowiązek nadzoru w zakresie prawidłowości i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, koordynacji pracy personelu medycznego zatrudnionego lub współpracującego z Centrum Medycznym oraz nadzoru nad prawidłowością prowadzenia dokumentacji medycznej (kierownik medyczny). 

§ 11.

Warunki współpracy z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą

1. W celu zapewnienia prawidłowości oraz ciągłości przebiegu procesu udzielania świadczeń zdrowotnych, Centrum Medyczne współdziała z innymi podmiotami wykonującymi działalność leczniczą, udzielającymi świadczeń zdrowotnych na rzecz tych pacjentów, a także z przedstawicielami innych zawodów medycznych.

2. Współpraca odbywa się na zasadach określonych w powszechnie obowiązujących przepisach prawa oraz z poszanowaniem praw pacjenta. Szczegółowe zasady współpracy mogą zostać określone w odrębnych umowach. 

§ 12.

Monitoring wizyjny pomieszczeń

1. W celu zapewnienia bezpieczeństwa pacjentów i personelu Centrum Medycznego prowadzi się obserwację pomieszczeń ogólnodostępnych za pomocą urządzeń umożliwiających rejestrację obrazu (monitoring wizyjny). W ramach monitoringu wizyjnego nie rejestruje się dźwięku.

2. Monitoringiem wizyjnym objęty jest obszar wejścia do zakładu leczniczego, poczekalnia, rejestracja oraz ogólnodostępny korytarz. Obserwacją nie są objęte pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne.

3. Dane osobowe zawarte w nagraniach uzyskanych w wyniku monitoringu wizyjnego, Centrum Medyczne przetwarza wyłącznie w celach, o których mowa w ust. 1.

4. Obserwacja prowadzona jest całodobowo. Nagrania utrwalane i przechowywane są przez okres nieprzekraczający trzech miesięcy. Po upływie tego okresu nagrania podlegają zniszczeniu, o ile przepisy odrębne nie stanowią inaczej.

5. Nagrania mogą zostać udostępnione podmiotom i organom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.

6. Obsługa procesu rejestrowania, utrwalania, przechowywania i udostępniania nagrań może zostać powierzona podmiotowi trzeciemu na podstawie odrębnej umowy, z zachowaniem zasad przetwarzania danych osobowych wynikających z przepisów prawa powszechnie obowiązującego.

7. Kierownik Centrum Medycznego informuje pacjentów i inne osoby, które mogą zostać objęte monitoringiem wizyjnym, o zasadach przetwarzania danych osobowych w związku z obserwacją pomieszczeń, w tym o celach i podstawach prawnych przetwarzania, poprzez umieszczenie stosownej klauzuli informacyjnej w ogólnie dostępnym miejscu na terenie Centrum Medycznego.

 § 13.

Postanowienia końcowe

1. Regulamin wchodzi w życie z dniem 01.03.2022 roku.

2. W sprawach nieuregulowanych w regulaminie zastosowanie mają przepisy prawa powszechnie obowiązującego, w tym w szczególności ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 6 listopada 2008 roku o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, akty wykonawcze do tych ustaw. 

Kierownik Centrum Medycznego: Joanna Giżyńska 

§ 14 Postanowienia ogólne 


1. Użyte w niniejszym dokumencie pojęcia oznaczają: 


1) Centrum - Placówka  medyczna AstraMED  przy ul. Wolskiej 64 w Warszawie.

2) Pacjent - osoba fizyczna zwracająca się o udzielenie świadczeń zdrowotnych lub korzystająca ze świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Centrum; w tym korzystająca z zasobów strony internetowej na zasadach i w zakresie przewidzianym w Regulaminie. 

3) Regulamin - niniejszy Regulamin Świadczenia Usług Medycznych; 

4) RODO - Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), 

5) Strona - należy przez to rozumieć Centrum oraz Pacjenta; 

6) Usługa medyczna/świadczenie zdrowotne - świadczenie zdrowotne, o którym mowa wart. 2 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz.U.2023.991), czyli działania służące zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu lub poprawie zdrowia oraz inne działania medyczne wynikające z procesu leczenia lub przepisów odrębnych regulujących zasady ich wykonywania; 

7) Wizyta - opisana w niniejszym Regulaminie, czas, forma i miejsce spotkania w celu świadczenia przez Centra na rzecz Pacjenta świadczeń zdrowotnych, 

8) Serwis - strona internetowa prowadzona pod adresem internetowym: https://www.astramedcentrum.pl


§ 15 Rejestracja na wizytę 


1. Centra zapewniają rejestrację pacjentów na podstawie zgłoszenia: 

1) osobistego lub telefonicznego: 

a) w placówce AstraMED przy ul. Wolskiej 64 w Warszawie.

b) pod numerami telefonu  +48 513 789 555,  +48 728 927 555

2) drogą elektroniczną, za pomocą : 

a) kontaktu w Telegramie, What’sApp, Viber (numery telefonu jak wyżej) lub przez powiadomienia na profilach Centrum na portalach społecznościowych.

3)  za pośrednictwem osoby trzeciej, upoważnionej przez pacjenta, dowolnym z wymienionych sposobów. 

2. Proces rejestracji: 

a) identyfikacja potrzeb pacjenta (przyczyna zgłoszenia: badanie laboratoryjne, diagnostyczne, konsultacja specjalisty i inne), 

b) ustalenie dogodnego i możliwego terminu wizyty, 

c) ewidencja wybranych danych osobowych: PESEL, imię i nazwisko, adres, nr telefonu, adres e-mail. 

3. Brak podania przez Pacjenta danych osobowych może uniemożliwić skuteczne umówienie wizyty. 

4. W momencie rejestracji wizyty świadczonej przez Centrum, Pacjent akceptuje treść niniejszego Regulaminu. 

5. Obowiązkiem Pacjenta jest zapoznanie się z treścią Regulaminu przed rozpoczęciem korzystania z usług medycznych. 

6. W przypadku dokonania skutecznej rejestracji wizyty, Centrum prześle na podany numer telefonu i/lub email przypomnienie wraz ze wskazaniem daty, godziny i miejsca wizyty. 

7. Pacjent korzystający z usług medycznych oświadcza, że zapoznał się z informacjami dotyczącymi przetwarzania Jego danych osobowych przez administratora danych. 


§ 16 Wizyta w Centrum - weryfikacja tożsamości


1. W dniu terminu wizyty Pacjent zobowiązany jest do stawienia się w recepcji Centrum na 10 minut przed planowanym terminem wizyty w celu weryfikacji tożsamości Pacjenta oraz uzupełnienia formularza danych osobowych (jeśli wcześniej nie uzupełnił tych danych w formularzu elektronicznym wysłanym na adres mailowy).

2. Weryfikacja tożsamości Pacjenta w ramach wizyty następuje na podstawie ważnego dowodu osobistego, paszportu lub innego ważnego dokumentu tożsamości ze zdjęciem zawierającego dane umożliwiające identyfikację Pacjenta. 

3. Weryfikacja tożsamości Pacjenta, który korzysta z recepcji telefonicznej dokonywana jest poprzez podanie przez Pacjenta następujących danych: 1) imię i nazwisko, 2) PESEL, 3) adres zamieszkania. 

4. Weryfikacja tożsamości Pacjenta przed wykonaniem świadczenia jest niezbędna dla ochrony jego danych, ochrony tajemnicy związanej ze świadczeń usług medycznych oraz w celu bezpiecznego wykonania świadczenia. 

5. Brak weryfikacji tożsamości Pacjenta przez pracownika recepcji Centrum uniemożliwia odbycie wizyty. 

6. Pacjent przyjmuje do wiadomości, że brak możliwości weryfikacji jego tożsamości lub odmowa weryfikacji skutkować będzie odmową udzielenia świadczenia zdrowotnego.


§ 17 Czas trwania wizyty 


1. Pacjent przyjmuje do wiadomości, że w przypadku jego spóźnienia przekraczającego 10 minut od ustalonej wcześniej godziny wizyty, Centrum może odmówić przyjęcia Pacjenta na umówiony termin wizyty i zaproponować inny termin wizyty. 

2. Czas trwania jednej wizyty lekarskiej wynosi ok. 15 - 60 minut i jest ustalany przez lekarza lub innego specjalistę, przyjmującego w Centrum. W wyjątkowych sytuacjach może on ulec skróceniu lub wydłużeniu.

3. Centrum informuję a Pacjent przyjmuje do wiadomości, że godzina umówionej wizyty ma charakter orientacyjny i może ulec zmianie lub opóźnieniu. 

4. Centrum podejmie wszelkie możliwe działania w celu eliminacji ewentualnych zdarzeń wynikających z konieczności oczekiwania na wizytę dłużej niż było to pierwotnie zaplanowane.


§ 18 Warunki świadczenia usług medycznych


1. Usługi medyczne udzielane są wyłącznie przez osoby wykonujące zawód medyczny lun posiadające wymagane kwalifikacje specjalistyczne, określone w odrębnych przepisach. 

2. Świadczenia udzielane są odpłatnie według cennika, dostępnego na www.astramedcentrum.pl, a także cennika, dostępnego na recepcjach Centrum.

3. Płatność za świadczenia, o których mowa w ust. 3 dokonywana jest w kasie Centrum w godzinach urzędowania lub na konto podane na fakturze, lub poprzez kanały płatności online. 

4. Pacjent zobowiązuje się do powiadomienia lekarza Centrum o stanie swojego zdrowia, w szczególności przekazania informacji o urazach, przebytych i obecnych chorobach, alergiach, przyjmowanych lekach, ciąży itp., a także do poinformowania o wszystkim, co może wpłynąć na wydanie orzeczenia/zaświadczenia o stanie zdrowia. 

5. Świadczenie zdrowotne na rzecz małoletniego do 16 roku życia (lub osoby nieposiadającej pełnej zdolności do czynności prawnej) może być wykonywane wyłącznie w obecności i za zgodą rodzica/opiekuna prawnego lub wskazanej przez w/w podmioty w drodze pisemnej upoważnionej osoby. Natomiast świadczenia zdrowotne na rzecz małoletniego powyżej 16 roku życia mogą być wykonywane bez obecności opiekuna prawnego za jego zgodą wyrażoną na piśmie. 

6. Zasady świadczenia usług telemedycznych są ustalone i spisane w postaci Regulaminu świadczenia usług telemedycznych.

7. Pacjent przyjmuje do wiadomości, że lekarze znajdujący się w trakcie procesu nostryfikacji specjalizacji medycznej podpisują wydawane zaświadczenia lekarskie oraz inną dokumentację medyczną jako "lekarz", bez podania specjalizacji uzyskanej w Ukrainie lub Białorusi. Pacjent akceptuje, że wydana i podpisana przez nich dokumentacja medyczna nie jest w tym przypadku równoznaczna z dokumentacją wydaną i podpisaną przez lekarzy-specjalistów, którzy otrzymali lub już potwierdzili swoją specjalizację w Polsce. 


§ 18  Ochrona danych osobowych


1. Administratorem Państwa danych osobowych jest ASTRAMED sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie, ul. Wolska 64A, KRS: 0001022246, REGON: 524587005, NIP: 5252945694.

2. Państwa dane osobowe przetwarzane będą: 

1) do celów profilaktyki zdrowotnej, diagnozy medycznej, zapewnienia opieki zdrowotnej, leczenia, zarządzania systemami i usługami opieki zdrowotnej na podstawie art. 9 ust. 2 lit h RODO oraz w związku z przepisami ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej, ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.

2) w celu prowadzenia i przechowywania dokumentacji medycznej - na podstawie art. 9 ust. 1 lit. h RODO oraz art. 6 ust. 1 lit. c RODO w związku z ustawą z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, 

3) w celu nawiązania kontaktu (adres e-mail, numer telefonu) - na podstawie wyrażonej przez Państwa zgody, tj. art. 6 ust. 1 lit. a RODO oraz na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora (zapewnienie sprawnej opieki medycznej), tj. art. 6 ust. 1 lit. f RODO, 

4) w celu realizacji Umów o świadczeniu usług medycznych, 

5) w celach realizacji obowiązków prawnych, w tym podatkowych - na podstawie ciążącego na Administratorze obowiązku prawnego (art. 6 ust. 1 lit. c) RODO), 

6) a także mogą być przetwarzane m.in. w celu dochodzenia roszczeń wynikających z przepisów prawa cywilnego, jeśli takie się pojawią - na podstawie prawnie uzasadnionego interesu Administratora (art. 6 ust. 1)

3. Państwa dane osobowe zawarte w dokumentacji medycznej będą przechowywane przez okres 20 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu, z wyjątkiem przypadków wskazanych w przepisach prawa, tj. w art. 29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta. Dane przetwarzane w celach rachunkowych, księgowych, podatkowych będą przechowywane przez okres 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym powstał obowiązek podatkowy. Dane przetwarzane w celu dochodzenia, obrony przed roszczeniami, będą przechowywane przez okres przedawnienia roszczeń wskazanych w przepisach prawa. 

4. Każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo do żądania od administratora danych dostępu do danych osobowych na podstawie art. 15 RODO, a w szczególności prawo do bezpłatnej pierwszej kopii danych zgodnie z art. 15 ust. 3 RODO. 

5. Każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo do niezwłocznego sprostowania danych osobowych. Jeżeli sprostowanie miałoby dotyczyć danych medycznych, to Użytkownik ma prawo zażądać niezwłocznego sprostowania lub uzupełnienia danych osobowych zawartych w dokumentacji medycznej wyłącznie w zakresie, w jakim nie będzie prowadzić to do naruszenia autonomii zawodowej osoby wykonującej zawód medyczny, która dokonywała wpisu do dokumentacji medycznej. 

6. W przypadku danych medycznych prawo do usunięcia danych (prawo do zapomnienia) jest ograniczone z uwagi na przepisy prawa nakazujące przechowywanie dokumentacji medycznej przez wskazany w przepisach okres czasu. 

7. Każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo do ograniczenia przetwarzania w zakresie zgodnym z art. 18 RODO. 

8. Każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo do przeniesienia danych w zakresie zgodnym z art. 20 RODO. 

9. Każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania w zakresie zgodnym z art. 21 RODO. 

10. Każdej osobie, której dane są przetwarzane, przysługuje prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych, ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.

11. Dla danych przetwarzanych na podstawie zgody, mają Państwo prawo do cofnięcia zgody w dowolnym momencie bez wpływu na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem. 

12. Państwa dane będą przetwarzane przez upoważnionych pracowników i współpracowników administratora. Udostępnianie danych osobowych odbywa się wyłącznie uprawnionym podmiotom na podstawie przepisów prawa lub zawartych umów powierzenia przetwarzania danych. Odbiorcami danych osobowych będą podmioty świadczące usługi na rzecz administratora, w tym usługi informatyczne, hostingowe, udostępniające systemy informatyczne. Dane mogą zostać udostępnione podmiotom medycznym w celu zapewnienia ciągłości świadczenia usług medycznych. Ponadto dane osobowe w przypadkach wskazanych w przepisach prawa będą udostępnianie do centralnego systemu Platforma PI (raportowanie zdarzeń medycznych zgodnie z ustawą z dnia 28 kwietnia 201 lr. o systemie informacji w ochronie zdrowia).

13. Państwa dane nie będą przekazywane do państw trzecich (nie należących do Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego). 

14. Podanie Państwa danych osobowych jest niezbędne do wykonania świadczeń medycznych, wykonania badania, a obowiązek podania danych wynika z przepisów prawa. Podanie danych dodatkowych (takich jak numer telefonu, adres e-mail) jest dobrowolne i nie ma wpływu na wykonanie badań. Skorzystanie z rezerwacji wizyty drogą elektroniczną jest dobrowolne. 

15. Państwa dane nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji ani profilowania. 


§ 19 Dokumentacja medyczna


Centrum prowadzi i udostępniają dokumentację medyczną Pacjentów osób korzystających ze świadczeń zdrowotnych Centrum zgodnie z obowiązującymi przepisami.


§ 20 Postępowanie reklamacyjne związane z organizacją badań 


1. Pacjentowi przysługuje prawo składania reklamacji oraz skarg i zażaleń w sprawach dotyczących Usług medycznych i ich organizacji. 

2. Reklamacje/skargi mogą być składane w jednej z poniższych form: 

a) pisemnej, złożonej osobiście w siedzibie Centrum, 

b) pisemnej, przesyłając przesyłkę pocztową na adres siedziby Centrum, 

c) elektronicznej z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej na adres: wolska.astramed@gmail.com

3. Prawidłowo złożona reklamacja/skarga powinna zawierać następujące dane: 

a) oznaczenie Pacjenta (imię, nazwisko, adres e-mail, adres do korespondencji, numer telefonu, numeru PESEL); 

b) opis problemu będącego podstawą złożenia reklamacji/skargi; 

c) żądanie Pacjenta w zakresie sposobu rozpatrzenia reklamacji/skargi; 

d) określenie sposobu, w jaki Pacjent chce uzyskać odpowiedź na złożoną reklamację/skargę; 

e) podpis Pacjenta.

4. Zgłoszenia, które uniemożliwiają zidentyfikowanie Pacjenta nie podlegają rozpatrzeniu. 

5. Jeżeli w reklamacji/skardze zostały podane dane, które nie pozwalają jednoznacznie zidentyfikować Pacjenta, to Centrum przysługuje prawo skontaktowania się z Pacjentem w celu ustalenia, czy zgłasza on reklamację/skargę oraz jakie są jego zastrzeżenia i żądania. 

6. Centrum zobowiązane jest do rozpatrzenia reklamacji/ustosunkowania się do skargi w ciągu 14 dni roboczych od dnia jej otrzymania oraz do poinformowania Pacjenta o jej wynikach na adres e-mail podany w zgłoszeniu lub pisemnie na podany przez niego adres korespondencyjny. 

7. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie zgłoszenia reklamacyjnego i udzielenie odpowiedzi w terminie 14 dni, Centrum przekażą stosowną informację Pacjentowi z wyjaśnieniem przyczyny opóźnienia, a także określi przewidywany termin rozpatrzenia reklamacji/skargi.


§ 21 Postanowienia końcowe 


1. Centrum nie ponosi odpowiedzialności za ewentualne szkody, związane ze świadczonymi usługami, powstałe z winy pacjenta, siły wyższej, bądź też w wyniku zatajenia istnienia przeciwwskazań zdrowotnych i innych okoliczności, które stanowią przeciwwskazanie, a nie były znane personelowi, lub okoliczności,  na które Centrum nie mają wpływu, chyba że szkoda powstała z winy umyślnej lub rażącego zaniedbania personelu Centrum.  

2. Centrum nie będzie ponosić żadnej odpowiedzialności w przypadku jakiegokolwiek uszczerbku na zdrowiu, wynikłego z zatajenia przez Pacjenta ważnych informacji o jego stanie zdrowia, bądź spowodowanego nieprzestrzeganiem przez Pacjenta wskazań lekarskich wydanych w zaświadczeniu/zaleceniach. 

3. W przypadku niestosownego zachowania pacjenta na terenie Centrum lub rażącego naruszenia porządku czy przebiegu procesu udzielania świadczeń, personel ma prawo odmówić lub przerwać świadczenie usługi i poprosić o niezwłoczne opuszczenie przychodni, chyba, że zachodzi uzasadniona obawa, iż odmowa lub zaprzestanie udzielania świadczeń może spowodować bezpośrednie niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia pacjenta albo życia lub zdrowia innych osób.

4. Pacjent ponosi odpowiedzialność finansową za szkody wyrządzone na terenie Centrum z jego winy. 

5. Jeżeli którekolwiek z postanowień niniejszego Regulaminu zostałoby uznane za nieważne, niezgodne z przepisami prawa lub niewykonalne zostanie ono wyłączone z postanowień niniejszego Regulaminu, które to w dalszym ciągu będą obowiązywać w najszerszym, dopuszczalnym przez prawo zakresie. 

6. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie przepisy Kodeksu Cywilnego, Ustawy z dnia z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (t.j. Dz. U.2023.991) oraz przepisy wykonawcze. 

7. Regulamin Świadczenia Usług wchodzi w życie z dniem podpisania.


Regulamin świadczenia usług telemedycznych

Regulamin określa zasady Usług Telemedycznych świadczonych przez Centrum Medyczne AstraMED za pośrednictwem systemu teleinformatycznego.

Definicje

1. ASTRAMED Centrum Medyczne – Podmiot Medyczny wpisany do Rejestru Podmiotów Wykonujących Działalność Leczniczą pod numerem 000000262013 Astramed sp.z o.o., NIP:5252945694, KRS:0001022246, Wolska 64a, 01-134 Warszawa.

2. Usługa Telemedyczna – świadczenia zdrowotne wykonywane przez Centrum Medyczne AstraMED na rzecz Pacjenta na odległość za pośrednictwem systemu teleinformatycznego bez bezpośredniego badania Pacjenta, polegająca na konsultacji medycznej wykonywanej przez lekarza, mogąca zakończyć się wystawieniem e-recepty, e-ZLA lub e-skierowania, na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie. Miejscem udzielania Usług Telemedycznych jest miejsce przebywania Konsultanta udzielającego dane świadczenie.

3. Pacjent - oznacza osobę fizyczną, która korzysta z Usług Telemedycznych.

4. Konsultant - lekarz, który jest zatrudniony przez Centrum Medyczne AstraMED lub współpracuje z Centrum Medycznym AstraMED na podstawie innego stosunku prawnego.

5. Regulamin – niniejszy regulamin określający świadczenie Usługi Telemedycznej.

Postanowienia ogólne

1. Korzystanie przez Pacjentów z Usług Telemedycznych odbywa się na zasadach określonych w niniejszym Regulaminie.

2. Korzystanie z Usług Telemedycznych jest możliwe po akceptacji postanowień Regulaminu przez Pacjenta.

3. Dostępność Usług Telemedycznych zależy od indywidualnej dostępności Konsultantów.

4. Usługi Telemedyczne świadczone są po wypełnieniu formularza oraz dokonaniu opłaty.

5. Opłata z tytułu Usług Telemedycznych jest zgoda z aktualnym cennikiem świadczenia usług Centrum Medyczne AstraMED. Aktualny Cennik Usług Telemedycznych podany jest w załączniku nr 1 do tego Regulaminu.

Zasady udzielania Usług Telemedycznych

1. W celu skorzystania z Usługi Telemedycznej, Pacjent, a w przypadku Pacjenta będącego osobą małoletnią lub całkowicie ubezwłasnowolnioną – przedstawiciel ustawowy Pacjenta, Pacjent zobowiązany jest podać wyczerpujące, prawdziwe i rzetelne dane, w tym dane o stanie zdrowia Pacjenta. 

2. Pacjent lub przedstawiciel ustawowy Pacjenta zobowiązany jest do wniesienia opłaty zgodnej z cennikiem w wysokości określonej w Cenniku. Opłata dokonywana jest poprzez zewnętrzny serwis rozliczeniowy. Opłata jest kwotą brutto i obejmuje wszelkie podatki i koszty chyba, że wskazano inaczej. Oprócz uiszczenia opłaty, Pacjent nie jest zobowiązany do dokonania dodatkowych płatności za Usługę Telemedyczną.

3. Warunkiem wykonania Usługi Telemedycznej jest uzupełnienie wszystkich informacji niezbędnych do zapisania się na poradę (lista oraz sposób przesłania informacji są podane w ogólnym Regulaminie świadczenia usług medycznych) oraz uiszczenie opłaty.

4. Pacjent lub przedstawiciel ustawowy Pacjenta powinien załączyć dokumenty potwierdzające, iż wystawienie recepty jest niezbędne dla kontynuacji rozpoczętego przez Pacjenta leczenia, w przypadku leków zawierających środki odurzające lub substancje psychotropowe a także w przypadku medycznej marihuany wymagane jest zaświadczenia lekarskie potwierdzające stosowanie i sposób dawkowania leków. W przypadku pozostałych leków wystarczy załączenie e-recepty wystawionej wcześniej na rzecz Pacjenta (dotyczy chorób przewlekłych), lub wyciąg z elektronicznego konta Pacjenta.

5. Konsultant może wystawić receptę na kontynuację leczenia lekiem zawierającym środki odurzające lub substancje psychotropowe pod warunkiem, że Pacjent lub jego przedstawiciel ustawowy prześle skany dokumentacji medycznej potwierdzającej, że Pacjent jest w trakcie leczenia takimi lekami.

6. W wypadku wątpliwości, co do danych wskazanych w Formularzu Konsultant może podjąć próbę nawiązania kontaktu z Pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym, a także odmówić wykonania Usługi Telemedycznej. W wypadku, gdy odmowa wykonania Usługi Telemedycznej następuje po dwukrotnej, bezskutecznej próbie nawiązania kontaktu z Pacjentem lub jego przedstawicielem ustawowym, na podany podczas zapisu telefon kontaktowy Pacjentowi nie przysługuje zwrot wniesionej opłaty.

7. W ramach Usługi Telemedycznej Pacjent może otrzymać:

a. poradę medyczną;

b. informacje na temat przyjmowanych leków;

c. e-skierowanie na badania diagnostyczne lub konsultacje specjalistyczne;

d. e-receptę;

e. e-zwolnienie;

8. Usługa Telemedyczna zostanie udzielona w godzinach pracy centrum medycznego. 

9. Wykupienie Usługi Telemedycznej nie gwarantuje otrzymania e-recepty na wnioskowane leki oraz nie gwarantuje otrzymania wnioskowanego e-ZLA czy e-skierowania, to Lekarz decyduje o stawianej diagnozie i ewentualnym wpisaniu e-recepty, e-skierowania i e-ZLA. W przypadku kiedy Lekarz uzna wystawienie e-recepty, e-skierowania lub e-ZLA za bezzasadne, Pacjentowi nie przysługuje zwrot wniesionej opłaty.

10. Podczas jednej Usługi Telemedycznej Pacjent może otrzymać e-receptę na maksymalnie dwa leki oraz e-ZLA na maksymalnie 7 dni.

11. Za pośrednictwem telemedycyny, Usługi Telemedycznej, Pacjent nie może otrzymać e-recepty na leki refundowane.

12. W przypadku postawionego wymogu przez Lekarza dotyczącego przesłania dokumentacji medycznej, Pacjent ma możliwość dostarczenia dokumentacji medycznej do 7 dni od dnia w którym została wykonana Usługa Telemedyczna.

13. Lekarz w wyjątkowych przypadkach, uniemożliwiających diagnozę Pacjenta za pośrednictwem Usługi Telemedycznej ma prawo odmówić wystawienia e-recepty, e-skierowania lub e-ZLA zalecając wizytę w placówce stacjonarnej. W takim przypadku Pacjentowi nie przysługuje zwrot wniesionej opłaty.

14. Decyzja odnośnie ilości opakowań oraz dawki leku jest podejmowana przez Lekarza w ramach Usługi Telemedycznej.

15. Pacjent ma prawo rezygnacji z zamówionej Usługi Telemedycznej, odstąpienie od Umowy możliwe jest tylko przed realizacją zlecenia, czyli przed zaksięgowaniem się wpłaty.

16. Za szkody wynikające z podania przez Pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego nieprawdziwych lub nierzetelnych danych lub w trakcie konsultacji telefonicznej z Konsultantem, Centrum Medyczne AstraMED nie ponosi odpowiedzialności.

Ograniczenie korzystania z Usługi Telemedycznej

1. Usługi Telemedyczne nie są przeznaczone dla Pacjentów:

a. u których nie jest możliwa diagnoza za pomocą Usługi Telemedycznej;

b. wymagających hospitalizacji;

c. w stanie bezpośredniego zagrożenia życia;

2. Centrum Medyczne AstraMED nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone korzystaniem z Usług Telemedycznych przez Pacjentów wymienionych w ust. 1 powyżej.

Warunki zawierania i rozwiązywania umów

a. Umowa o świadczenie Usługi Telemedycznej zawierana jest na zasadach określonych w Regulaminie poprzez:

i. dostarczenie wszystkich niezbędnych danych osobowych i istotnych informacji o stanie zdrowia;

ii. akceptację Regulaminu przez Pacjenta lub jego przedstawiciela ustawowego;

iii. dokonanie opłaty za Usługę Telemedyczną zgodnej z cennikiem;

b. Umowa o świadczenie Usługi Telemedycznej zostaje zawarta na czas wykonania Usługi Telemedycznej lub odmowy wykonania Usługi Telemedycznej.

c. Pacjent ma prawo do rezygnacji z zamówionej Usługi Telemedycznej, odstąpienie od Umowy możliwe jest tylko przed realizacją zlecenia, czyli przed zaksięgowaniem się wpłaty w systemie płatności elektronicznych.

Obowiązki Pacjentów

1. Pacjent jest zobowiązany do podania danych osobowych, które są niezbędne dla celów tworzenia i przechowywania dokumentacji medycznej (jeżeli taka dokumentacja będzie prowadzona) oraz danych niezbędnych do kontaktu, w tym adresu e-mail oraz numeru telefonu.

2. Pacjent akceptuje, że w niektórych przypadkach dla celu Usługi Telemedycznej będzie konieczne podanie dodatkowych danych osobowych.

3. Pacjent nie może wykorzystywać Usługi Telemedycznej dla celów niezgodnych z prawem. Pacjent zobowiązany jest do nieużywania zwrotów lub załączania treści o charakterze niecenzuralnym, obraźliwym, naruszającym dobra osobiste Konsultanta lub innych osób.

4. Korzystanie z Usług Telemedycznych przez Pacjenta jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na to, by informacje i wypowiedzi przez niego udzielone, w ramach Usługi Telemedycznej z Konsultantem, były rejestrowane i zostały umieszczone w jego dokumentacji medycznej.

Wymagania techniczne

W celu korzystania z Usług Telemedycznych, Pacjent musi posiadać:

a. dostęp do komputera z systemem Windows, Mac OS;

b. zainstalowaną przeglądarkę zaktualizowaną do najnowszej wersji;

c. dostęp do telefonu komórkowego lub stacjonarnego.

Reklamacje

1. W przypadku jakichkolwiek reklamacji odnośnie aspektów Usług Telemedycznych Pacjent może skontaktować się z Centrum Medyczne AstraMED pod adresem e-mail: biuro.astramed@gmail.com.

2. Treść reklamacji powinna zawierać co najmniej dane pozwalające na identyfikację pacjenta: imię, nazwisko, adres e-mail, określenie przedmiotu reklamacji, określenie oczekiwań pacjenta, wskazanie daty wykonania Usługi Telemedycznej.

3. Centrum Medyczne AstraMED rozpatrzy reklamację w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania.

4. W sytuacji, gdy podane w reklamacji dane wymagają uzupełnienia,Centrum Medyczne AstraMed, zwróci się, przed rozpatrzeniem reklamacji, o jej uzupełnienie. Czas udzielenia dodatkowych wyjaśnień zawiesza bieg terminu rozpatrzenia reklamacji.

Postanowienia końcowe

1. Regulamin może być zmieniony z każdym czasie, przy czym prawa nabyte przez Pacjentów pozostają w mocy.

2. Regulamin podlega prawu polskiemu.

3. Do Regulaminu, w kwestiach nieuregulowanych Regulamine, mają zastosowanie następujące akty prawne:

a. ustawa z dnia z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną;

b. ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;

c. ustawa z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta;

d. rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych);

e. ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych;

f. ustawa z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny;

4. W przypadku, gdy jakiekolwiek postanowienie Regulaminu stało się albo stanie się nieważne, na jego miejsce wchodzą odpowiednie przepisy prawa. Nie powoduje to jednak nieważności Regulaminu.

ZAŁĄCZNIK NR 1 DO REGULAMINU CENNIK USŁUG

1. USŁUGA TELEMEDYCZNA – Dedykowana konsultacja lekarska z możliwością wyboru specjalisty połączona z możliwością wystawienia e-recepty, e-skierowania i e-ZLA (zwolnienie lekarskie) 150,00 zł.

2. USŁUGA TELEMEDYCZNA – E-sesja psychologiczna, godzinna sesja z psychoterapeutą 200,00 zł.

3. USŁUGA TELEMEDYCZNA - Konsultacja lekarska z możliwością przedłużenia leczenia i wystawieniem e-recepty 50,00 zł .

Standardy ochrony małoletnich w AstraMED

Rozdział 1 Postanowienia ogólne

1.Standardy Ochrony Małoletnich w Centrum Medycznym AstraMED spółka z.o.o zostały opracowane w związku z obowiązkami prawnymi nałożonymi ustawą z dnia 13 maja 2016r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. 

2.Ilekroć w niniejszym dokumencie jest mowa o:

1)krzywdzeniu małoletniego – należy przez to rozumieć popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego (w tym czynu nieobyczajnego) na szkodę małoletniego przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu lub przez zagrożenie dobra małoletniego, w tym jego zaniedbywanie;

2)małoletnim – należy przez to rozumieć osobę, która nie ukończyła 18 roku życia;

3)kierownictwie – należy przez to rozumieć kierownika podmiotu leczniczego, jego zastępców, pełnomocników oraz wszelkie osoby mające uprawnienia decyzyjne w podmiocie leczniczym, niezależnie od nazwy ich funkcji;

4)personelu – należy przez to rozumieć wszystkie osoby zatrudnione, współpracujące lub świadczące usługi w Astramed, które biorą udział w udzielaniu świadczeń zdrowotnych małoletnim lub mogą mieć kontakt z małoletnim bądź uczestniczą w procedurze zatrudniania, niezależnie od wykonywanego zawodu i podstawy prawnej udzielania świadczeń zdrowotnych lub wykonywania obowiązków służbowych;

5)standardach – należy przez to rozumień niniejsze Standardy Ochrony Małoletnich;

6)zatrudnieniu – należy przez to rozumieć nawiązanie współpracy z jakąkolwiek osobą na podstawie umowy o pracę, powołania, mianowania lub umowy cywilnoprawnej (w tym kontraktowej).

3.Obowiązek przestrzegania standardów ma każdy członek personelu oraz kierownictwo podmiotu leczniczego.

4.Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, personel i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.

5.Za wdrożenie, monitorowanie przestrzegania, ocenę realizacji standardów oraz inne zadania określone w standardach odpowiedzialny jest kierownik podmiotu leczniczego. 

6.Kierownik podmiotu leczniczego powierza zadania, o których mowa w standardzie 5, p. Joannie Giżyńskiej. Przed zatrudnieniem jakiekolwiek osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy uzyskać informację z Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym dotyczącą tego, czy dana osoba figuruje w tym rejestrze.

7.Przed zatrudnieniem osoby, która będzie udzielać świadczeń zdrowotnych małoletnim lub będzie uczestniczyć w ich udzielaniu, należy zobowiązać ją do dostarczenia aktualnego zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.

8.W przypadku zatrudnienia cudzoziemca, należy przeprowadzić jego weryfikację pod kątem figurowania w rejestrach karalności państwa pochodzenia lub państwa, w którym osoba ta ostatnio zamieszkiwała, w zakresie przestępstw wskazanych w standardzie 8 lub odpowiadających im czynów zabronionych, sankcjonowanym prawem danego państwa. Kierownik podmiotu leczniczemu uprawniony jest ponadto do zobowiązania cudzoziemca do złożenia odpowiedniego oświadczenia o niekaralności.

9.Zatrudnić w AstraMED można wyłącznie te osoby, które nie figurują w Rejestrze Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym i które dostarczyły aktualne zaświadczenie z Krajowego Rejestru Karnego potwierdzające, że nie były skazane za przestępstwa, których mowa w standardzie 7.

10.Każdy członek personelu ma obowiązek zapoznania się ze standardami. Potwierdzeniem zapoznania się ze standardami przez członka personelu jest złożenie przez niego oświadczenia, wzór którego stanowi załącznik nr 1 do standardów. 

11.Kierownik podmiotu leczniczego co najmniej raz do roku w grudniu:

1)dokonuje przeglądu Rejestru Sprawców Przestępstw Na Tle Seksualnym, ustalając czy członek personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, nie został wpisany do tego rejestru;

2)odbiera oświadczenia od członka personelu, który udziela świadczeń zdrowotnych małoletnim lub uczestniczy w ich udzielaniu w podmiocie leczniczym, o tym, że nie został on wpisany do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w standardzie 7 oraz że nie toczy się wobec niego postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw. 

Wzór oświadczenia stanowi załącznik nr 2 do standardów.

12.W przypadku powzięcia informacji o:

1)wszczęciu lub prowadzeniu wobec członka personelu postępowania karnego o przestępstwa określone w standardzie 7, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie odsuwa takiego członka od wszelkich form kontaktu z małoletnimi;

2)skazaniu członka personelu za przestępstwo lub przestępstwa określone w standardzie 7, kierownik podmiotu leczniczego niezwłocznie rozwiązuje z nim umowę będącą podstawą zatrudnienia lub odwołuje go ze stanowiska.

Rozdział 2 Zasady zapewniające bezpieczne relacje między małoletnimi a personelem 

13.Podstawową zasadą czynności podejmowanych przez personel oraz kierownictwo AstraMED w kontaktach z małoletnimi jest działanie na rzecz ich dobra. 

14.Członkowie personelu oraz kierownictwo:

1)traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb;

2)dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta;

3)respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych;

4)w miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;

5)dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.

15.Każda osoba zatrudniona w podmiocie leczniczym, która ma świadomość, iż małoletni doznał znęcania fizycznego, psychicznego lub wykorzystania seksualnego, zobowiązany jest do zachowania szczególnej ostrożności i taktu w kontaktach z tym małoletnim. 

16.Jeżeli małoletni swoim postępowaniem dąży do nawiązania z członkiem personelu kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym bądź nieadekwatnym charakterze, personel podejmuje odpowiednie, stanowcze działania, wyjaśniając z wyczuciem małoletniemu konieczność zachowania granic strefy osobistej.

17.Na badanie małoletniego pacjenta należy uzyskać zgodę osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego, z zastrzeżeniem sytuacji nagłych.

18.Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego przedstawiciela ustawowego, opiekuna faktycznego, a gdy to nie jest możliwe, w obecności osoby z personelu. 

19.Badanie małoletniego może łączyć się z koniecznością rozebrania pacjenta, oglądania go, dotykania lub penetracji jam ciała wyłącznie w sytuacjach mających uzasadnienie medyczne. 

20.Podczas badania okolic intymnych lub badań połączonych z potrzebą penetracji jam ciała należy zachować szczególny takt i umiar, tłumacząc w miarę możliwości najpierw potrzebę wykonania takich badań i ich planowany przebieg zarówno małoletniemu pacjentowi, jak i obecnemu przy badaniu przedstawicielowi ustawowemu albo opiekunowi faktycznemu. 

21.Podczas badania małoletniego pacjenta należy zapewnić mu intymność adekwatną do jego wieku, potrzeb i oczekiwań. 

22.W miarę możliwości kadrowych, badania małoletniego pacjenta, które ingeruje w jego strefę intymną, dokonuje członek personelu tej samej płci.

23.Członkowie personelu zwracają uwagę na czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia małoletnich.

Rozdział 3 Katalog zachowań zabronionych

24.Zabrania się stosowania jakiejkolwiek formy lub postaci przemocy wobec małoletnich(zarówno przemocy fizycznej, jak i werbalnej), polegającej w szczególności na stosowaniu kontaktu fizycznego o charakterze agresywnym, krytyki lub obraźliwego bądź dyskryminującego zachowania. 

25.Zabrania się dotykania małoletnich w sposób, który mógłby zostać nieprawidłowo zinterpretowany lub który wykracza poza uzasadnioną potrzebę medyczną.

26.Zabrania się prezentowania małoletnim treści o charakterze erotycznym, pornograficznym bądź przemocowym. 

27.Zabrania się wyśmiewania małoletnich, poniżania ich lub etykietowania. 

28.Kontakt fizyczny z małoletnim nigdy nie może być niejawny bądź ukrywany, wiązać się z jakąkolwiek gratyfikacją ani wynikać z relacji władzy lub autorytetu.

29.Personel nie może kontaktować się bezpośrednio z małoletnim z pominięciem jego przedstawiciela ustawowego. 

30.Personel nie może nawiązywać kontaktów z małoletnim w innej niż przewidziana udzielaniem świadczeń zdrowotnych formie, w szczególności poprzez zapraszanie albo przyjmowanie zaproszeń od małoletnich w mediach społecznościowych, komunikatorach lub za pośrednictwem innych prywatnych form kontaktu. 

Rozdział 4 Zasady i procedura podejmowania interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia małoletniego oraz osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń i informowanie odpowiednich instytucji

31.W przypadku zaobserwowania lub powzięcia informacji o:

1)sytuacji przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do natychmiastowej reakcji, zmierzającej do powstrzymania zachowań niedozwolonych i zapewnienia ochrony małoletniemu;

2)zachowań rodzących podejrzenie przemocy bądź wykorzystania małoletniego – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do zgłoszenia ich kierownikowi podmiotu leczniczego;

3)naruszenia standardów – każdy członek personelu lub kierownictwa jest zobowiązany do niezwłocznego zgłoszenia podejrzenia naruszeń kierownikowi podmiotu leczniczego.

32.Podejrzenie naruszenia standardów, w szczególności poprzez krzywdzenie małoletnich można zgłaszać p. Joannie Giżyńskiej lub na adres e-mailowy: wolska.astramed@gmail.com

33.Kierownik podmiotu leczniczego dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania kierownik podmiotu leczniczego dokumentuje. 

34.W przypadku, gdy zgłoszono podejrzenie krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, członek ten zostaje natychmiast odsunięty od wszelkich form kontaktu z małoletnimi do czasu wyjaśnienia sprawy.  

35.W przypadku zaobserwowania, że przedstawiciel ustawowy małoletniego zaniedbuje jego potrzeby psychofizyczne lub rodzina jest niewydolna wychowawczo, stosuje przemoc wobec małoletniego bądź godzi się na jej stosowanie lub w inny sposób krzywdzący małoletniego sobie nie radzi, należy podjąć działania adekwatne do sytuacji. 

36.W sytuacji opisanej w standardzie 36, w przypadku:

1)ubóstwa – można porozmawiać z przedstawicielem ustawowym małoletniego i poinformować go o możliwościach wsparcia, w szczególności o ośrodkach pomocy społecznej;

2)zaniedbania – można poinformować o możliwości wsparcia psychologicznego, w szczególności o telefonach zaufania, poradniach oraz specjalistach, którzy przyjmują na terenie danego powiatu;

3)przemocy – można wszcząć procedurę Niebieskiej Karty.

37.W przypadku, gdy z rozmowy z przedstawicielem ustawowym wynika, że nie jest on zainteresowany pomocą małoletniemu, ignoruje zdarzenie bądź stan psychofizyczny małoletniego lub w inny sposób nie wspiera małoletniego, który doświadczył krzywdzenia, kierownik podmiotu leczniczego sporządza wniosek o wgląd w sytuację rodziny, który kieruje do właściwego sądu rodzinnego. Z wniosku sporządza się notatkę.

38.W przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie małoletniego są zagrożone lub gdy istnieje uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa na małoletnim, kierownik podmiotu leczniczego sporządza zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa i przekazuje je do właściwej miejscowo policji lub prokuratury. Z zawiadomienia sporządza się notatkę.

39.W miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych w przestrzeni dostępnej dla pacjentów wywiesza się informację o ogólnopolskich telefonach pomocy dla osób pokrzywdzonych przestępstwami oraz przemocą w rodzinie:

1)ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;

2)Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;

3)Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.

Rozdział 5 Zasady aktualizacji Standardów oraz zakres kompetencji osób odpowiedzialnych za przygotowanie członków personelu do ich stosowania

40.Kierownik podmiotu leczniczego nie rzadkiej niż co dwa lata dokonuje przeglądu standardów w celu ich dostosowania do aktualnych potrzeb oraz zgodności z obowiązującymi przepisami. Wnioski z przeprowadzonej oceny należy udokumentować.

41.Członkowie personelu, małoletni lub ich przedstawiciele ustawowi mogą przekazywać swoje uwagi do standardów do kierownika podmiotu leczniczego.

42.Kierownik podmiotu leczniczego może sprawdzać znajomość standardów wśród personelu oraz organizować szkolenia z zakresu standardów.

Rozdział 6 Zasady udostępniania rodzicom albo opiekunom prawnym lub faktycznym oraz małoletnim standardów do zapoznania się z nimi i ich stosowania

43.Standardy są dokumentem ogólnodostępnym. Standardy znajdują się:

1)w budynku podmiotu leczniczego na tablicy informacyjnej;

2)w recepcji oraz 

3)na stronie internetowej podmiotu leczniczego pod adresem: www.astramedcentrum.pl

44.Każdy małoletni lub przedstawiciel ustawowy małoletniego może otrzymać kopię standardów dostępnych w recepcji do wglądu. 

45.W oparciu o standardy opracowano ich wersję skróconą, zawierającą informacje istotne dla małoletnich.

Rozdział 7 Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do sieci Internet oraz procedury ochrony małoletnich przed treściami szkodliwymi i zagrożeniami w sieci Internet oraz utrwalonymi w innej formie

46.Podmiot leczniczy zapewnia dostępu do sieci Internet. 

47.Dostęp do sieci Internet jest zabezpieczony hasłem oraz tak skonfigurowany, że uniemożliwia wchodzenie na strony: 

1)o treści pornograficznej lub erotycznej;

2)przedstawiające obrazy przemocy lub okrucieństwa wobec innych ludzi lub zwierząt;

3)witryny hazardowe;

4)niemodyfikowane pokoje czatu.

Rozdział 8 Zasady ustalania planu wsparcia małoletniego po ujawnieniu krzywdy

48.Po ujawnieniu krzywdzenia małoletniego, kierownik podmiotu leczniczego ustala plan jego wsparcia wraz z jego przedstawicielem ustawowym, o ile to nie przedstawiciel dopuszcza się krzywdzenia.

49.O ile to możliwe, po ustaleniu planu wsparcia kierownik podmiotu leczniczego wysłuchuje zdania małoletniego i je uwzględnia.

Rozdział 9 Zasady ochrony wizerunku małoletniego

50.Wizerunek małoletniego podlega ochronie. 

51.Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie (tj. fotografia, nagranie audio-wideo) wymaga pisemnej zgody przedstawiciela ustawowego tego małoletniego.

52.Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak zgromadzenie, krajobraz, publiczne wydarzenie, zgoda przedstawiciela ustawowego na utrwalanie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

53.Wizerunek małoletniego utrwalony za pomocą kamer przemysłowych służących do rejestracji dźwięku lub obrazu na potrzeby zapewnienia bezpieczeństwa osobom i mieniu znajdującym się w podmiocie leczniczym nie podlega upublicznieniu i nie wymaga zgody przedstawiciela ustawowego małoletniego do utrwalania jego wizerunku. Wykorzystanie utrwalonych w ten sposób materiałów ograniczone jest wyłącznie do pierwotnie określonych dla ich rejestracji celów.

Rozdział 10 Postanowienia końcowe

54.Standardy względem osób zatrudnionych w AstramMED mają moc regulacji wewnętrznych, do przestrzegania których są oni zobowiązani.

55.Standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia. Ogłoszenie standardów odbywa się poprzez ich opublikowanie w formie określonej w standardzie 44.

56.Kierownik podmiotu leczniczego uprawniony jest do dokonywania zmian standardów. Zmienione standardy wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia w sposób określony w standardzie 44. 

WERSJA SKRÓCONA STANDARDÓW OCHRONY MAŁOLETNICH

Centrum Medyczne AstraMED  sp. z o. o.

1.Jesteśmy przychodnią i chcemy żebyś u nas czuł się dobrze i bezpiecznie.

2.Jeżeli cokolwiek Ci się nie podobało lub poczułeś się źle możesz to przekazać do p. Joanny Giżyńskiej lub napisać na adres e-mail: wolska.astramed@gmail.com

3.Na badania wchodzisz z mamą lub tatą. Oni mogą być zawsze przy Tobie.

4.Przed badaniem lekarz wytłumaczy Ci co będzie robił i dlaczego. 

5.Lekarzowi możesz powiedzieć wszystko, on jest tu po to, żeby Ci pomóc. 

6.Wiedza o tym, co Ci dolega, czego się obawiasz lub wstydzisz może być bardzo ważna. Dzięki tej wiedzy lekarz będzie mógł Ci pomóc jak najlepiej. 

7.Lekarzom, pielęgniarkom i wszystkim osobom z naszej przychodni możesz zadawać pytania. Chętnie na nie odpowiedzą. 

8.Nikt nie może na Ciebie krzyczeć, wyśmiewać się z Ciebie, dotykać Cię bez Twojej zgody ani fotografować. 

9.Cokolwiek się w Twoim życiu dzieje nie jesteś sam. To są całodobowe numery telefonów do osób, którym możesz zaufać: 

1)Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”: 800 120 002;

2)Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży: 116 111.

10.Wi-fi jest u nas zabezpieczone hasłem, a niektóre strony nie są dostępne. 

Załącznik nr 1. Wzór oświadczenia pracowinika AstraMED o zapoznaniu się ze Standardami

Miejscowość, data

Oświadczenie o zapoznaniu się i zobowiązanie do przestrzegania „Standardów ochrony małoletnich w Centrum medycznym AstraMED”

Ja, niżej podpisany/a ……..……………………………………(imię i nazwisko) oświadczam, że zapoznałem/łam się ze „Standardów ochrony małoletnich w Centrum medycznym AstraMED” i zobowiązuję się do ich przestrzegania.

(podpis składającego oświadczenie)

Załącznik nr 2. Wzór oświadczenia o niekaralności i zobowiązaniu do przestrzegania podstawowych zasad ochrony nieletnich przed krzywdzeniem

Miejscowość, data

Oświadczenie o braku wpisu do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziale XIX (przestępstwa przeciwko życiu i zdrowiu) i XXV (przestępstwa przeciwko wolności seksualnej) Kodeksu karnego, w art. 189a (handel ludźmi) i art. 207 (znęcanie się) Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego oraz o braku toczącego się postępowania przygotowawczego lub sądowego dotyczącego tych przestępstw 

Ja, niżej podpisany/a ……..……………………………………(imię i nazwisko) oświadczam, że nie nie zostałem/am wpisany/a do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw wymienionych powyżej oraz że nie toczy się wobec mnie postępowanie przygotowawcze lub sądowe dotyczące tych przestępstw. 

(podpis składającego oświadczenie)